Ce ar trebui sa cuprinda alimentatia gravidei in primul trimestru de sarcina?

Alimentatia in primul trimestru de sarcina e deosebit de importanta pentru dezvoltarea bebelusului.

In primul trimestru de sarcina te confrunti cu starea de rau si cu greata de dimineata, cu oboseala, cu schimbari hormonale foarte mari, asa ca ultimul lucru la care te gandesti este manacarea. Vinovat de disconfortul digestiv este progesteronul, care iti mai da si constipatie si reflux gastroesofagian ce complica si mai mult lucrurile.

Peste toate nu mai ai pofta de mancare si parca ai evita legumele care erau atat de bune si de sanatoase inainte sau carnea. Dar e important sa te hranesti corect si sa ai nutrientii necesari pentru tine si pentru bebe zi de zi mai ales in primul trimestru…

Primul trimestru de sarcina vine cu o multime de provocari pentru mamica. Greutatea incepe sa fie din ce in ce mai mare, apar si multe simptome noi, pe care le vei experimenta doar in primul trimestru de sarcina, stari noi pe care trebuie sa le gestionezi cumva.

Mancarea si ce pui in farturie e foarte important in primele saptamani de sarcina si de dezvoltare a bebelusului in uter, asa ca ar trebui sa nu te grabesti cand gandesti meniul zilnic. Expertii in nutritie spun ca o femeie insarcinata ar trebuie sa aiba 2.000 de calorii pe zi in primul trimestru, insa poti sa ai si mai multe calorii in functie de activitatile pe care le faci de obicei.

Trei mese pe zi, la ore fixe, plus una sau doua gustari, iti vor asigura tot ce ai nevoie, energie si o stare de bine perfecta pentru activitatile desfasurate. Portiile trebuie sa fie suficiente, nu foarte mari si sa iti ofere vitamine, minerale, nutrienti importanti pentru bebe si pentru organismul tau care trece prin schimbari majore.

In primul trimestru de sarcina e foarte important sa ai acid folic suficient in organism, un micronutrient esential pentru aceasta perioada. Trebuie sa ai cam 600 micrograme pe zi, luat din vitamine sau din portocale, legume cu frunze verzi, fructe de padure, cereale, fasole, nuci, conopida. Pe langa acid folic ai nevoie de multe proteine, pentru tine si pentru bebe, pentru a ajuta la cresterea normala a tesutului uterin. 75 de grame pe zi de proteine vor fi suficiente.

Vei mai avea nevoie de calciu si fier luate din surse naturale de preferat, calciu 1.000 mg pe zi, luat din lapte, branzeturi, legume, fier, 27 mg pe zi, luat din carne de vita, de pui, oua, tofu, spanac, ca sa asiguri dezvoltarea normala a copilului si sa eviti anemia din aceasta perioada.

Desigur, vitamina C e pe lista ta obligatoriu in primul trimestru de sarcina, luata din portocale, broccoli, fructe de padure, ca sa ajuti la absorbirea fierului in organism, 85 mg pe zi sunt suficiente, dar si potasiul sau acizii grasi esentiali, potasiu cam 2.900 mg pe zi luat de preferat din banane, avocado, caise.

Ce vei avea in farfurie in primul trimestru de sarcina?

  • Carne slaba-sursa de fier, proteine, de aminoacizi esentiali, poti sa consumi curcan, pasare, pui, organe;
  • Iaurt-contine calciu si proteine, atentie sa nu aiba mult zahar, sa nu fie foarte gras; e excelent pentru scheletul tau si al micutului;
  • Kale-are nutrienti multi, fibre, calciu, folati, fier, vitamina A, C, E, K si se poate pune in orice fel de preparat cu putina imaginatie, are un gust foarte bun;
  • Banane-cat mai multe banane, au potasiu, te ajuta si cu digestia, sunt foarte bune si le poti folosi si in deserturi, si in feluri de mancare principale cu putina imaginatie;
  • Fasole si linte-surse de fier, folati, fibre, proteine, sunt gustoase si satioase si pot fi gatite rapid, fara sa te complici prea mult. E exact ce ai nevoie in primul trimestru de sarcina pentru o digestie perfecta;
  • Ghimbir-greata si starea de rau de dimineata poate fi combatuta usor cu ajutorul ghimbirului. Il poti pune in mancare, in deserturi, il poti pune si intr-un ceai cu un gust bun, alaturi de putina lamaie;
  • Cat mai multe legume proaspete, de preferat nepregatite, negatite, crude, combinate intre ele pentru a avea toate vitaminele si mineralele de care ai mare nevoie acum.

Evita condimentele puternice, carnea prea grasa si orice fel de grasimi care ti-ar pune in pericol sanatatea sistemului circulator, sanatatea sistemului digestiv. Incearca sa ai mese care au o textura cat mai moale, spre lichida, ca sa nu ai probleme cu stomacul si cu o posibila constipatie. Include in meniul zilnic paste integrale, ovaz, cereale integrale cat mai multe si de calitate, bio.

Bea suficienta apa ziua, chiar si noaptea, poti sa adaugi si niste lamaie in apa daca ti se pare prea „fada” si nu te simti in stare sa o bei mereu.

Inlocuieste orice fel de gustare nesanatoasa cu nuci, cu ceva branza si paine integrala, cu niste fructe gustoase, dar fara aciditate mare, evita insa untul in toata ecuatia asta. Si nu uita de vitaminele prenatale, pe care le vei lua obligatoriu in fiecare zi in functie de recomandarile ginecologului tau.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.