Ce sa mananci la pranz cand esti insarcinata? Cele mai bune idei de meniu pentru pranz

Alimentatia gravidei este importanta pentru sanatatea si dezvoltarea bebelusului.

Masa de pranz e cea mai importanta masa de peste zi dupa micul dejun. Poti sari peste ea foarte simplu, pentru ca fie esti la birou, fie ai prea multe de facut, fie ai intalniri si deja depasesti ora 14.00. Multe mamici care asteapta sa isi cunoasca bebelusii prefera o banana pe fuga, un sendvis facut dimineata in fuga in caz ca masa de pranz nu va mai fi in plan in ziua respectiva.

E o greseala sa renunti la masa de pranz mai ales cand esti gravida. E momentul tau de relaxare, de calmare, dar e si momentul cand trebuie sa ii dai bebelusului in plina dezvoltare toti nutrientii esentiali de care are nevoie.

La pranz e important sa mananci si sa mananci sanatos si cat mai bine de fiecare data, mai ales daca esti deja insarcinata in luna mai mare.

Dieta din timpul sarcinii ar trebui sa fie una echilibrata si sa cuprinda proteine slabe, cereale integrale, grasimi sanatoase, produse de calitate care iti plac si iti fac bine, sunt usor de procesat. Daca stii ce sa incluzi in meniul zilnic pentru pranz vei avea o sarcina mai usoara si vei evita probabil si greturile de dimineata, schimbarile de stare, emotiile prea puternice greu de tinut in frau. Plus ca nasterea va fi mai usoara si recuperarea de dupa va fi si ea mai simpla pentru mamica. Ce ar trebui sa contina meniul pentru un pranz delicios si sanatos in sarcina? Descoperiti raspunsul in randurile ce urmeaza.

Alimente pe care le poti consuma la pranz pentru mai multa energie in restul orelor ramase din zi:

Salate. Sunt pline de vitamine, minerale, fibre, sunt satioase si gustoase si sunt perfecte tot timpul pentru masa de pranz. Orice legume iti plac, salata, broccoli, morcov, varza, poti sa le pui rapid taiate intr-un bol, cu putin piper, ulei de masline, adaugi si ceva proteina, ton, somon, pui gatit la abur sau la gratar, grill, niste fasole, creveti gustosi trasi putin la tigaie si ai terminat cu pranzul, il poti servi imediat. Nu exagera cu maioneza, cu orice dressing gras si incearca sa ai un echilibru intre ingrediente, aciditate, ingredientele bazice. Poti sa adaugi si niste branza tofu, daca iti place soia, niste branza slaba sarata, dar nu foarte sarata, cateva bucatele, pentru un gust mai deosebit.

Supe. Supele sunt obligatorii indiferent de sezonul in care ai ramas gravida. In supe poti avea doar legume combinate in cele mai interesante feluri, poate ceva carnita slaba, pui, vita, niste taitei de casa, niste galuste pentru un plus de gust si savoare. Nu uita de multa verdeata, de cat mai putina sare in supe, doar pentru gust si de painea care ar trebui sa fie integrala de calitate sau ar trebui sa lipseasca.

Sendvisuri. Nu te gandi la tot ce gasesti in supermarket. Sendvisurile sanatoase si gustoase in sarcina vor cuprinde proteina slaba, fibre multe, cereale integrale. Adauga multe cruditati, ceva branza de calitate, niste salata, poate putin cascaval si ai terminat sendvisul. Neaparat sa prajesti putin painea de calitate in aparatul de prajit ca sa o rumenesti si sa ii dai acea „crocanteala” care te ajuta sa mananci mai usor sendvisul. De regula poti folosi sendvisul ca gustare dupa masa de pranz, nu va inlocui deloc masa de pranz.

Friptura. Friptura va fi din pui, vita, poti sa faci si peste la gratar, la abur, cum vrei. Eviti prajelile, condimentarea puternica, carnea trebuie foarte bine gatita si neaparat sa fie insotita de garnitura. Garnitura poate fi o salata de cruditati, cateva felii de cartof dulce, sparanghel tras un pic la tigaie. Atentie si la cantitatea de proteina consumata, nu trebuie sa fie foarte mare. O bucatica de 250-300 grame va fi de ajuns.

Paste. Desi pastele se consuma mai ales la cina, pentru ca e o masa ceva mai usoara si are destui carbohidrati in ea, putem manca paste si la pranz. Doar ca aici trebuie sa fim atente pentru ca e nevoie de legume, de ceva branzica slaba si de ulei de masline, de cat mai multe legume colorate si de nutrienti de calitate. Si desigur nu foarte multe paste. Cantitatea poate fi undeva la 100-150 de grame, hai 180-200 grame daca va este mult prea foame. Puteti adauga si niste sos cu ingrediente naturale, facut in casa, niste ciupercute, niste tofu, parmezan, nu foarte mult si el si veti avea un pranz perfect. Mai aveti si un suc langa, natural, evident si ati mancat foarte bine.

Alimente de evitat pentru masa de pranz din timpul sarcinii:

  • Salam, pate, hotdog-orice fel de carne procesata, fast-food, nu au ce cauta in meniul pentru pranz. Incercati sa gatiti cu o seara inainte ceva pentru pranzul de a doua zi si sa incalziti sau veniti mai devreme acasa si cu reteta pregatita de cu seara, cu toate ingredientele taiate va veti gati ce doriti, ceva proaspat si bun, pe gustul dvs.;
  • Sushi, anumiti pesti. Fara sushi, care e foarte riscant de consumat in sarcina, fara peste gras si cu un continut mare de mercur, fara somon din surse nesigure, pangasiun, macrou. Si fara pesti foarte mari, bucati din pesti foarte mari care au si asa mercur daca nu vreti sa riscati un nivel prea mare de mercur in corp;
  • Iaurturi cu mult zahar. Preferati un iaurt cu putina grasime, iaurtul simplu, in care sa puneti niste fructe pentru un desert excelent pentru pranz;
  • Branza, cascaval moale, proaspat. Branza albastra, Camembert, brie, feta, orice fel de branza care ar implica un risc in plus daca e consumata in sarcina. Preferati branza clasica, maturata, telemea, cascaval „invechit”, tare, foarte bine ambalate si procesate;
  • Carne gatita prea putin. Chiar daca mai sunt retete in care se indica timpi mai mici de gatire ca sa fie friptura, carnea, „in sange”, preferati sa gatiti ceva mai bine orice carne si sa o verificati cu atentie atunci cand o luati de pe foc. Nu vreti sa va treziti cu vreo infectie la stomac si cu vreo bacterie care sa faca rau copilului.

La final cateva sfaturi simple ca sa va bucurati de un pranz perfect in timpul sarcinii:

  1. Nu puneti presiune pe dvs. Nu incercati sa includeti in masa de pranz toti nutrientii posibili. Mai exista gustari, cina, mai ai deja si micul dejun, deci ai de unde sa ii iei. Mananca atat cat ai nevoie si nu te forta, nu te gandi mereu ca nu asiguri necesarul de hrana pentru bebe. El oricum isi ia tot ce ii trebuie si organismul tau stie cat sa ceara;
  2. Calitate, nu cantitate. Daca alegi sa mananci prea mult in mijlocul zilei te vei simti rau de la stomac, te vei simti obosita, nu te va ajuta deloc sa ai energie pentru restul zilei. Proteina de calitate slaba, cereale integrale, oricare sunt bune pentru energie. Evita grasimile saturate si tot ce e prajit in tigaie cu mult ulei;
  3. Hidratarea e de baza. Bea cel putin 8-10 pahare de apa pe zi, chiar si la masa de pranz trebuie sa consumi apa. Mananca supe, ciorbe care nu sunt acrite prea tare, bea si sucuri naturale daca vrei, important este sa consumi cat mai multe lichide. Asa nu te vei mai simti balonata si vezica urinara nu va mai fi tinta infectiilor mai mereu, tractul urinar va functiona corect mereu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.