Cum ii asiguri copilului un somn linistit si relaxant?

Asigurarea unui somn linistit si odihnitor, obiectivul mamicilor greu de atins inca din primele saptamani de viata.

In primele saptamani si luni dupa nastere, copilul are nevoie de mult somn pentru a se dezvolta, pentru a creste. Somnul devine si mai important atunci cand micutul e foarte activ si consuma multa energie pe parcursul zilei. Energia respectiva trebuie recuperata cumva si somnul e cea mai buna sursa de energie pentru bebe. Somnul linistit, pe o perioada cat mai lunga, fara treziri frecvente, va fi cel care il va ajuta cu adevarat pe cel mic sa se refaca si sa fie gata de o noua zi. Ce putem face pentru a ne asigura ca micutul are un somn perfect de fiecare data?

Somnul face parte din rutina noastra zilnica. Daca adultii il pot influenta usor si controla foarte bine, la copii, mai ales la cei foarte mici, somnul este o chestiune foarte delicata si greu de influentat. De ce? Pentru ca imediat dupa nastere copilul incearca sa se adapteze la viata din afara uterului, acolo unde nu prea existau activitati, nu era zi si noapte, nu erau atat de multi stimuli care bombardeaza creierul in fiecare secunda. Parintii trebuie sa intervina imediat, inca din primele zile, pentru a se asigura ca micutii au un somn cat mai relaxant si mai odihnitor. Cum putem influenta in bine somnul copilului?

Programeaza „ceasul intern” al copilului. Ca sa ai un copil care doarme bine si in intervale orare normale trebuie sa te asiguri ca al sau cea biologic este „reglat” cat mai bine in decursul a 24 de ore. Si bebelusii au un ritm circadian foarte bine definit, procese biologice care se repeta o data la 24 de ore. Ceasul biologic nu este programat la inceput, imediat dupa nastere. Practic nu exista notiunea de zi si noapte, de 24 de ore. Sincronizarea dureaza, asa ca parintii ar trebui sa se implice si sa expuna copilul la lumina naturala, sa aiba activitati pe tot parcursul zilei. Seara nu ar trebui sa mai expunem copilul la lumina artificiala, pentru a nu transmite semnale gresite creierului in privinta perioadei in care trebuie sa doarma.

Alege becurile care blocheaza lumina albastra daunatoare. Copilul va adormi mai usor daca elimini din jurul lor toate sursele de lumina electronica si electrica. Becurile smart care pot elimina lungimea de unda asociata culorii albastru vor proteja copilul de orice tulburari de ritm circadian si ii vor garanta un somnic perfect. Asa poti sa iti desfasori si tu activitatile normale ca parinte fara sa ii faci rau bebelusului si sa ai sanse mai mici sa adoarma odata cu venirea noptii.

Pregateste copilul pentru somn. Incepe pregatirile pentru somn cu o ora inainte de culcare. Incearca sa ii faci sa fie veseli, sa se simta in siguranta, sa fie intr-o stare de spirit buna pentru ca doar asa vor adormi foarte usor. Si tu, parintele, trebuie sa ai grija, sa nu fii nervos, anxios pentru ca micutul iti va mima imediat starile si nu va mai adormi atat de repede. Pregatirile pot insemna si niste joculete dragute, o baie sau un masaj relaxant, niste discutii parinte-bebe si gadilat poate, orice sa il faci sa fie gata de un somn cat mai odihnitor si sa nu il agiti prea tare.

Nu forta copilul sa adoarma la comanda daca nu ii este somn. Cu cat insisti mai mult, cu atat vei avea un bebe care va plange, se va enerva, va deveni foarte greu de adormit. Nu iti doresti ca micutul sa asocieze ora de culcare cu un nou conflict, in care parintele insista si tot insista sa se culce. Incearca sa il obosesti cu niste activitati, sa ii citesti niste povesti, sa vorbesti cu el si sa il mangai, sa il asezi in patut la ore potrivite si sa ii creezi un mediu in care va putea adormi fara probleme. E important sa retii ca nu exista o ora fixa cand micutul trebuie sa doarma, asa cum si tu, parintele, nu ai ore fixe la care adormi, oricat de mult ti-ai dori asta.

Evita somnul prelungit de dupa-amiaza. E normal sa ai si somnul de dupa-amiaza in program, dar nu exagera cu el. Cu cat ai un bebe care doarme ziua mult, mai ales in apropierea serii, cu atat vei avea probleme mai mari cand va trebui sa il culci noaptea. Incearca sa ai perioade scurte in care copilul doarme ziua si sa il mai implici in diverse activitati ca sa ii asiguri si noaptea o perioada mai lunga de somn. E exact ca la adulti: daca dormi ziua mult vei adormi foarte greu noaptea.

Atentie la televizoare si la orice fel de dispozitive. Evita contactul copilului cu orice fel de ecrane daca vrei sa adoarma la timp la lasarea intunericului. Si ca sa iti faci o idee despre cat de mult rau fac ecranele bebelusilor, indiferent de expunere, directa sau indirecta, iti spunem doar atat: pentru fiecare 2.5 minute de privit in ecrane vei avea nevoie de inca 5 minute ca sa adormi copilul. Izoleaza micutul in camera lui cu cateva ore inainte de somn si nu aduce langa el niciun fel de ecran, de nicio dimensiune, ca sa aiba un somn perfect de fiecare data.

Nu interveni prea rapid atunci cand bebe da semne ca se trezeste. S-ar putea ca micutul sa nu isi fi incheiat perioada de somn si se va intoarce iar la somn. Noaptea se mai scoala partial, e perfect normal, asa ca nu ai de ce sa iti faci griji. Spre deosebire de adulti, copiii se mai trezesc pentru perioade scurte de timp si adorm imediat. Incearca sa vezi ce reactii are bebe si doar daca se trezeste si deschide ochii, devine agitat si vrea mancare, vrea sa fie schimbat poti interveni. In alte scenarii, cand lipseste orice fel de activitate din partea sa lasa-l sa doarma in continuare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.