Suplimentele alimentare in sarcina: ce sa iei si ce sa nu iei?

In timpul sarcinii trebuie sa ai grija la ce suplimente iei ca sa nu faci rau bebelusului.

Inainte de sarcina, cand incerci sa ramai gravida si in timpul sarcinii, cand stii deja ca ai un bebe, va fi nevoie de suplimente alimentare pentru a ajuta corpul sa reziste si sa iti permita sa ai o sarcina fara probleme. In timpul sarcinii nevoia de macronutrienti si micronutrienti creste semnificativ.

Asta inseamna ca vei avea nevoie si tu, si bebe de vitamine, minerale, carbohidrati de calitate si proteine, grasimi “bune” ca sa treceti amandoi cu bine peste cele noua luni de sarcina. Nu toate suplimentele alimentare sunt recomandate in sarcina si va trebui sa fii foarte atenta ce anume iei pentru a nu face mai mult rau decat bine organismului tau.

Din momentul in care esti gravida si copilul se dezvolta in uter, creste, organismul tau va avea nevoie de mult mai multi nutrienti esentiali, macronutrienti si mai ales de micronutrienti, vitamine, minerale, alte elemente importante pentru organismul tau si al bebelusului. Medicul ginecolog iti va prescrie tot ce ai nevoie sa iei, vitamine speciale, complex de vitamine, pentru a avea o cantitate cat mai echilibrata din fiecare micronutrient in sangele tau si al copilului. E recomandat sa nu iei singura vitamine si minerale la recomandarea farmacistilor doar pentru ca ai auzit ca x ia sau ai citit pe net.

Ca sa nu risti nimic in sarcina ai mai jos ce suplimente alimentare poti lua fara teama in sarcina si pe care ar trebui sa le eviti pentru a nu avea nicio problema.

Suplimente alimentare pe care le poti lua fara teama in sarcina

  • Vitamine prenatale. Sunt un complex de multivitamine special conceput pentru a ajuta femeile gravide sa aiba micronutrienii de care au nevoie in toate cele noua luni de sarcina. Se pot lua inainte de conceptie, in timpul sarcinii si in timpul alaptarii. Se reduc riscurile de avort, de sarcini cu probleme, vitaminele prenatale nu inlocuiesc un stil de viata sanatos si alimentatia echilibrata. Nu se vor lua si alte vitamine si minerale pe langa acestea. Doar cand medicul ginecolog va prescrie alte vitamine puteti sa combinati vitaminele prenatale cu acestea;
  • Acid folic. Face parte din complexul de vitamine B, joaca un rol important in sinteza ADN, in productia de celule rosii in sange si in cresterea fetala, in dezvoltarea copilului in timpul vietii intrauterine. Se recomanda pana la 600mcg acid folic pe zi pentru a reduce riscul de defecte ale tuburilor neuronale si malformatii congenitale. De regula, acidul folic e luat si din alimentatia de zi cu zi, dar daca ea nu e corecta si e dezechilibrata vor fi necesare suplimente cu acid folic. Acidul folic se poate lua si inainte de aparitia sarcinii pentru a evita orice fel de probleme in timpul sarcinii, mai ales ca multe sarcini apar pe nepregatite;
  • Fier. Nevoia de fier in nastere este mare, asa ca e nevoie de suplimente alimentare pe baza de fier. Fierul e un element esential in dezvoltarea si cresterea fatului si in dezvoltarea placentei. Tot el poate preintampina anemia ce va conduce la avort, pierderi de sarcini, depresie, la anemia bebelusului. In timpul sarcinii se recomanda administrarea a 27 mg de fier pe zi;
  • Vitamina D. Vitamina D este importanta pentru sistemul imunitar, sanatatea oaselor, diviziunea celulara. Deficienta de vitamina D poate determina aparitia nevoii de cezariana, nasterile inainte de termen sunt mai frecvente daca nu avem in sange o cantitate suficienta de vitamina D. Necesarul zilnic de vitamina D pentru femeile gravide este de 600IU sau 15mcg;
  • Magneziu. Este un mineral foarte important pentru sistemul imunitar, pentru muschi si pentru functionarea nervilor. Deficienta de magneziu in timpul sarcinii creste riscul de hipertensiune cronica, de nastere prematura;
  • Uleiul de peste. In uleiul de peste avem DHA si EPA, doi acizi grasi esentiali care sunt foarte important pentru dezvoltarea normala a creierului copilului. O cantitate suficienta de ulei de peste luata zilnic poate asigura reducerea sanselor de aparitie a depresiei la femeile gravide si o imbunatatire a functiilor cognitive ale micutilor. Uleiul de peste poate fi luat si din suplimente, dar putem consuma si peste, somon, sardine, pollock;
  • Colina. Este nutrient important, solubil in apa, care joaca un rol foarte important in dezvoltarea creierului bebelusului si in prevenirea anomaliilor in dezvoltarea creierului si a coloanei vertebrale. O cantitate de 930 mg pe zi de colina ar putea ajuta femeile insarcinate. De multe ori nu avem colina in vitaminele prenatale, asa ca ni se va prescrie separat un supliment alimentar care are doar colina.

Suplimente alimentare de evitat in sarcina

  • Vitamina A. De multe ori o gasesti si in suplimente alimentare prenatale. Desi e importanta pentru sistemul imunitar si pentru dezvoltarea fetala, vitamina A poate face mai mult rau decat bine si e bine sa o eviti in sarcina. Excesul de vitamina A va fi stocat in ficat. Daca se acumuleaza mai multa substanta poate avea efecte toxice si functiile ficatului mamaei vor fi afectate. Apar si defecte congenitale la nastere. Vitamina A se va lua din mancare si se vor evita suplimentele care o contin;
  • Vitamina E. Alta vitamina solubila care e importanta in organism, pentru sistemul imunitar, dar iti poate face rau in sarcina. Nu lua suplimente alimentare care contin multa vitamina E, nu ai nevoie de vitamina E in plus in sarcina pentru ca iti vei face rau si tie, si bebelusului. Apar dureri de stomac, sacul amniotic ar putea sa se rupa prematur si sa intri intr-un travaliu nedorit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.