De ce imi este atat de greu sa am un somn normal in timpul sarcinii si ce e de facut?

Somnul in sarcina este mai dificil odata cu trecerea saptamanilor.

Daca inainte de a ramane insarcinata somnul din timpul noptii era unul fara probleme si adormeai imediat, te trezeai odihnita si plina de energie cat pentru o zi intreaga, imediat dupa ce ai ramas gravida si au trecut cateva saptamani somnul normal devine un adevarat cosmar.

Disconfortul fizic ce apare pe masura ce creste burtica si greutatea ei, schimbarile hormonale, anxietatea si iritarea, toate duc la temuta anxietate si la tulburari serioase de somn.

Cand esti insarcinata si ai ceva saptamani de graviditate somnul nu mai este deloc odihnitor, ajungi sa te trezesti prea des in timpul noptii. In sarcina e nevoie de mai multa odihna, de mai mult somn, oricat de mult poti dormi. Dar e foarte greu sa ai mereu somn cat de mult cand ai si alte responsabilitati, copii de crescut, familie de intretinut, griji.

Poti sa incerci sa te duci la culcare mai devreme si sa eviti orice fel de ecrane inainte de culcare sau poti sa dormi ziua in reprize, cand ai timp. Mergi la plimbare inainte de culcare, evita ceaiul si cafeaua inainte de culare, fa o baie relaxanta, citeste, asculta muzica, roaga sotul sa iti faca un masaj usor relaxant cu ceva uleiuri esentiale cu miros placut.

In primul trimestru de sarcina te simti mereu obosita, urinezi mai des noaptea, ai somnul fragmentat.

In al doilea trimestru de sarcina simti ca ai nasul infundat mai mereu, hormonii isi fac de cap, ai crampe musculare la picioare, nu poti dormi deloc bine din aceste cauze. Tot acum ai si cosmaruri, visezi foarte mult, esti mai stresata. Si sa nu te miri daca incepi din senin sa sforai. Ca sa eviti sforaitul prea tare poti sa stai intr-o pozitie usor ridicata, cu capul sprijinit pe o perna putin ridicata.

In al treilea trimestru de sarcina e obligatoriu sa dormi doar pe o parte. Nu conteaza unde dormi, canapea, scaun, pat, fotoliu, stai pe o parte. Daca faci greseala si stai pe spate nu vei face decat sa iti pui in pericol puiul pentru ca ii iei oxigenul de care are nevoie. Apar noaptea si durerile de spate, mergi la baie sa urinezi si mai des acum, hormonii iti relaxeaza peretele pelvin, plus ca mai apare si incontinenta urinara.

Cele mai frecvente afectiuni asociate cu probleme de somn din timpul sarcinii sunt apneea, sindromul picioarelor nelinistite, refluxul gastroesofagian. Apneea agravata duce la celebrele sforaituri, pauze in respiratie foarte periculoase, lipsa de oxigen pentru fetus cand se intampla, favorizeaza aparitia diabetului gestational. Sindromul picioarelor nelinistite nu te lasa sa dormi deloc, simti nevoie sa le misti mereu, ai furnicaturi, manifestarile fiind mai frecvente in al treilea trimestru de sarcina. Refluxul gastroesofagian da senzatia de arsuri la nivel esofagian, nu poti dormi din cauza lui si e prezent in toate trimestrele de sarcina.

Somnul devine foarte important pentru mamica si pentru bebe pe masura ce sarcina inainteaza si se apropie de trimestrul al treilea. Mamica trebuie sa se refaca dupa toata ziua si sa scape de oboseala si de senzatia se somnolenta din timpul zilei, iar bebe e important ca mama sa doarma bine pentru ca toate procesle care contribuie la dezvoltarea sa se desfasoare in mod normal.

Privarea cronica de somn afecteaza si sistemul imunitar uman, somnul e si cel care regleaza zaharul din sange asa ca se ajunge foarte usor la diabetul gestational despre care am amintit anterior. In al treilea trimestru vei avea probleme si cu tensiunea arteriala marita foarte tare, iar pe tot parcursul sarcinii pot aparea complicatii la inima, rinichi si alte organe.

Ca sa poti avea un somn mai odihnitor cat esti gravida poti sa faci mici schimbari la modul in care dormi. Sunt singurele care te vor ajuta cu adevarat.

Dupa cum am precizat deja, dormitul pe o parte, pe partea stanga, cu un picior usor indoit spre piept este cea mai buna. Circulatia sangelui catre inima, plamani, uter e buna, oxigenul si nutrientii ajung fara probleme la bebe. Plus ca ai si ficatul protejat de toata greutatea uterului care ar veni fix peste el. Si daca nu poti sa dormi pe partea stanga ai putea sa incerci si pe partea dreapta.

Pune mai multe perne ca sa dormi confortabil, una intre picioare, una la spate, alta pentru sustinerea burticii mari. Pana sa ai burtica foarte mare poti incerca sa dormi si pe burta uneori, dar cu grija si mereu cu o perna foarte moale in zona uterului si a bazinului. Evita in orice caz sa dormi pe spate indiferent de luna si de cat de confortabila ar fi aceasta pozitie, mai ales daca esti deja trecuta de luna a cincea.

Daca ai probleme de respiratie in timpul somnului ia o perna moale si aranjeaz-o sub partea pe care dormi ca ridici putin pieptul, iar daca apar si arsurile stomacale, reflux gastroesofagian tine capul mai sus cu o perna de sprijin ca sa fii mereu cu capul drept si acidul sa ramana la locul lui.

Nu te stresa inutil si te trezi din cinci in cinci minute de teama sa nu schimbi pozitiile inconstient. Lasa corpul sa isi gaseasca pozitiile de care are nevoie ca sa iti asigure un somn linistit si sa mentina micutul in siguranta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.